Escape Box Challenge 
Combitech 

Coreworkers 2019
Min roll: Art Director
Filmproduktion: Peder Bergstrand


Kampanjen vann guld i Magnet Awards 2019 (SM i Employer branding) i kategorin ”Professionals”. Den var även nominerad för ”Grand Prix”.

Bakgrund:


Teknikkonsultbolaget Combitech är ständigt på jakt efter utvecklare och programmerare. Under våren 2019 ökade efterfrågan hos deras kunder inom fordon och telecom, och rekryteringsbehovet av kvalificerade utvecklare blev akut, främst till Göteborgskontoret.
Trots att Combitech jobbar med teknik och utveckling i framkant är de relativt okända som företag och arbetsgivare, vilket försvårar när konkurrensen om utvecklarna redan är stenhård. Målgruppen reagerar ofta negativt på rekryteringskommunikation, många stänger ner sina Linkedin-profiler för att slippa bli ”raggade” på. Istället litar man starkt på sitt nätverk när man pratar om arbetsgivare.
Combitech visste av erfarenhet att deras rekryterare är som mest framgångsrika när de får till ett personligt möte. Det var därför av stor vikt att hitta en lösning där vi kunde få möjlighet att prata med många personligen.






Lösning:


Vi skapade Escape Box Challenge – en lagtävling där varje team får en låst väska fylld med svåra utmaningar som ska lösas på tid. Första Escape Box Challenge hölls i Göteborg i april 2019.
Vid en intern lansering utsågs Combitechs egna utvecklare till lagledare och vi lät dem leta medlemmar till sina lag från sina egna nätverk. Med en hemlig länk till kampanjsidan kunde de skapa sitt eget dream team. På kampanjsidan fanns möjlighet för vem som helst att ansöka om att få vara med i tävlingen och där fanns även en film som delades i sociala medier.
Själva eventet bestod förutom själva tävlingen av att ett par medarbetare berättade om hur det är att jobba på Combitech, vad de drivs av och vad de är med och skapar i sin jobbvardag.





Resultat:


Med Escape Box Challenge skapades en arena där Combitech kan möta målgruppen på deras villkor och det blev lyckat, mycket lyckat. Tack vare att det gick så bra på premiären i Göteborg har man rullat vidare tävlingen till Linköping, Jönköping och Stockholm. Flera av eventen har varit fullsatta och utöver anställningar och leads har det genererat ett kraftigt utökat nätverk av rätt målgrupp som kan anställas på sikt. Combitech har även registrerat ett ökat inflöde på deras rekryteringsannonser tack vare eventen.









Mark