Fredrik Holmberg är en idédriven och konceptuell kreatör som för närvarande jobbar som Creative / Art Director på kommunikationsbyrån Coreworkers i Stockholm. 

Fredrik är utbildad till Interactive Art Director på Hyper Island 2010 och till tidningsdesigner på RMI-Berghs 1999.

Han har ett stort intresse av kommunikation och reklam, springer @mot21098meter på Instagram och är i något slags förhållande med brittiska fotbollsklubben Tottenham Hotspurs.





Foto: Johan Alp


CURRICULUM VITAE



Våren 2024

Utbildning:
Berghs SOC
Insiktsdriven strategi

”Målsättningen med kursen Insiktsdriven strategi var att ge kursdeltagaren en teoretisk och praktisk plattform för att kunna utveckla insiktsdrivna marknads- och kommunikationsstrategier, som en grund för mer framgångsrika lösningar.

Under kursens gång har deltagaren även applicerat kursens teorier, modeller och koncept i ett praktiskt case.

Kursen Insiktsdriven strategi omfattade 8 kursveckor under våren 2024.”




April 2015 – 

Coreworkers, Stockholm

2022– Art Director
2020–2022 Creative Director / Art Director
2015–2020 Art Director

Coreworkers är Sveriges ledande kommunikationsbyrå inom Employer Branding. Mitt uppdrag består i stort av att göra koncept, kommunikation och aktiviteter åt våra uppdragsgivare för att de ska stärka sina arbetsgivarvarumärken och bli mer attraktiva som arbetsgivare.

Urval av kunder jag jobbar / jobbat med: Akademiska Sjukhuset, SBC, SCA, Epidemic Sound, Combitech, SBAB, Svenska Spel, Bilia, Länsförsäkringar Östgöta, Stavdal, Linköpings kommun, HSB, Stångåstaden, Mycronic, Kronofogden.


Ljustest under fotografering för Mycronic med Fotograf Satu. På bilden fotoassistenten Jonas Wehlin och Fredrik. Foto: Satu Knape 





Aug 2011 –  Nov 2014

Hallberg Co, Stockholm
Art Director

Som Art Director på Hallberg Co var jag kreativt ansvarig i skapandet av nya reklamkoncept men skötte även mycket produktion av annonser, broschyrer, utskick och content till Facebook på daglig basis.

Kunder: Bonum, Appfinder, Arvid Nordquist Vin, Fondbergs, PrimeWine, Rider Event Marketing, Stockmos, Svenska Basketbollförbundet.



Aug 2010 – Aug 2011

Frilans
Art Director / Grafisk formgivare

Under mitt år som frilansare jobbade jag främst mot reklambyråer och hjälpte dem med produktion av annonser, butikskommunikation, skissande osv.

Kunder: Le Bureau, Sverige AB, Acne Advertising.



April 2010 – Maj 2010

Brooklyn Brothers, London
Creative

Internship som kreatör på The Brooklyn Brothers i London. Det blev ett av mina största fuck up. Ever. Jag fick sparken! Läs storyn – klicka här! 



Aug 2009 – Juni 2010

Utbildning:
Hyper Island, Stockholm
Interactive Art Director

Utvecklade mitt kreative sinne och mitt personliga jag under ett år på Hyper Island. Skolan kan vara en av de mest kreativa och inspirerande i världen.


Prototypande under workshop med IDEO.




Aug 2009

Utbildning:
UGL – Utveckling av grupp och ledare

Som en del av min utbildning på Hyper Island hade jag förmånen att få gå kursen UGL – Utveckling av grupp och ledare. UGL är en modell för grundläggande ledarskapsutbildning som skapats inom Försvarsmakten.



Mars 2005 – Aug 2009

WatersWidgrenTBWA, Stockholm
Grafisk formgivare

Min roll på WatersWidgrenTBWA var flytande mellan grafisk formgivare, jr AD och AD ass (jag var delaktig i byrån från starten). Främst jobbade jag med formgivning och produktion, men vissa projekt skötte jag själv. Kunder i urval: Oddset (Svenska Spel), Itrim (motion och viktminskning), Canal+, Keso (Arla).

Sport vs Film för Canal+. Belönad med silverägg i Guldägget 2007. Jag jobbade med form och original.



Sept 2000 – Mars 2005

Lowe Brindfors, Stockholm
Grafisk formgivare

Det här var min reklambyrålumpen. Lowe Brindfors var bäst i Sverige och vann nästan alla priser som gick att vinna, ja förutom byråbollen då tyvärr. Det var skumpa var och varannan fredag. Och där och då hade jag turen att få vara med.
I min roll som grafisk formgivare handlade mycket av mitt dagliga arbete om att skissa ut enheter och formge dem. Utomhuskampanjer, annonser, DR osv. Var högra handen till flera AD:s. Presentationer klistrades upp på pannå och oj så mycket jag lärde mig av att se vad jag klistrade upp. Jobbade med kunder såsom Stora Enso, Coop (Coop Konsum, Coop Forum, Coop Nära, Änglamark), Oddset (Svenska Spel), Vattenfall, Situation Sthlm.




Liten kille på stor byrå. 



Maj 2000 – Sept 2000

Leo Burnett, Stockholm
Originalare

Jobbade mest med McDonalds. Annonser, kuponger osv.



Sept 1999 – April 2000

LOG Kommunikation, Stockholm
Originalare

Även fast min roll på pappret var originalare så hade jag huvudansvar som Art Director för KPMG’s kundtidning Magasinet.




Augusti 1998 – Juni 1999

Utbildning:
RMI-Berghs
Tidningsdesign, diplomutbildning 


Från landsorten till storstan kom den här killen 1999.



Augusti 1998 – Juni 1999

Utbildning:
Mitthögskolan, Sundsvall
Tidningsdesign, DTP-40 (Desktop Publishing 40 poäng)